Murupolku Etusivu Tietoa Tyksistä Potilasturvallisuus ja laadunhallinta Vahingon sattuessa Vahingon sattuessa Vaikka kaikki tekisivät parhaansa, ei hoito aina toteudu odotetulla tavalla. Jos hoidossasi tapahtui vaaratilanne tai teimme mielestäsi virheen, ilmoita siitä välittömästi henkilökunnalle. Tarvittaessa potilasasiamies neuvoo sinua eteenpäin. Toivomme, että otat epäkohdan rohkeasti esille sinua hoitavien ammattihenkilöiden kanssa. Keskustelu on usein paras ja nopein tapa selvittää asia. Kysy potilasasiamieheltä lisätietoja reklamaatiomenettelyistä ja vahingonkorvauksista. Potilaspalaute Voit antaa palautetta toiminnastamme nettilomakkeella tai paperilomakkeella, jonka saa osastolta. Käsittelemme palautteet säännöllisesti työyksiköissä. Anna palautetta toiminnastamme Tämän lisäksi monissa yksiköissä on käytössä tekstiviestillä toteutettava palautekysely. Tällöin saat hoitotapahtuman jälkeisenä päivänä tekstiviestin, joka sisältää linkin palautelomakkeeseen. Ilmoitus vaaratilanteesta (HaiPro) Voit ilmoittaa nettilomakkeella vaaratilanteesta hoidon aikana. Myös omainen voi tehdä ilmoituksen. Potilasturvallisuudesta vastaava henkilö käsittelee ilmoitukset. Vaarailmoitusta kutsutaan myös HaiPro-ilmoitukseksi. Tee ilmoitus vaaratilanteesta Muistutus Jos olet tyytymätön hoitoosi tai kohteluusi, voit tehdä kirjallisen muistutuksen yksikön vastaavalle johtajalle. Voit käyttää muistutuslomaketta tai kirjoittaa vapaamuotoisen tekstin. Saat muistutukseen kirjallisen vastauksen kohtuullisessa ajassa eli noin kuukauden kuluessa. Vastauksessa kerrotaan, mihin toimenpiteisiin hoitoyksikössä on ryhdytty tai miten asiasi on muuten ratkaistu. Muistutus on ensisijainen tapa valittaa hoidosta tai kohtelusta. Muistutus Varhaan (pdf 185.83 KB) (Linkki pois sivustolta, avautuu uuteen ikkunaan) Kantelu Sinulla on oikeus kannella kokemistasi epäkohdista terveydenhuoltoa valvovalle viranomaiselle. Koska muistutus on ensisijainen valitustapa, valvova viranomainen voi kääntää tekemäsi kantelun hoitoyksikköön muistutuksena käsiteltäväksi. Kantelu lähetetään aluehallintovirastoon. Vain vaikeaan vammautumiseen tai kuolemaan liittyvät kantelut lähetetään Valviralle. Kantelun käsittelyaika on useita kuukausia. Potilasvahinkoilmoitus Jos olet hoidossa Suomessa ja hoidossasi tapahtuu henkilövahinko, voit saada korvauksia potilasvakuutuksesta potilasvahinkolain mukaisesti. Potilasvakuutuskeskus arvioi tekemäsi ilmoituksen perusteella, onko kyseessä korvattava vahinko. Kun epäilet potilasvahinkoa, täytä Potilasvakuutuskeskuksen vahinkoilmoituslomake. Sen saa Potilasvakuutuskeskuksen internetsivuilta tai potilasasiamieheltä. Vahinkoilmoitus lähetetään Potilasvakuutuskeskukseen. Voit myös täyttää ja lähettää ilmoituksen sähköisesti Potilasvakuutuskeskuksen sivuilla. Vahinkoilmoitusten käsittelyaika on useita kuukausia. Kun ilmoituksesi on käsitelty, saat postitse korvauspäätöksen. Lääkevahinkoilmoitus Myös lääkevahingoista on mahdollista saada korvauksia. Lisätietoja löydät Lääkevahinkovakuutuksen sivustolta. Voit myös pyytää apua potilasasiamieheltä. Vahingonkorvaushakemus Vahingonkorvauslain mukaisia korvattavia vahinkoja voivat olla sekä henkilövahingot että esinevahingot. Jos henkilövahinko liittyy hoitoon, ensisijaisesti tehdään potilasvahinkoilmoitus Potilasvakuutuskeskukselle. Vahingonkorvaushakemusta ei käytetä asiakasmaksuvapautuksiin tai maksujen peruuttamisiin. Vahingonkorvaushakemus.pdf (pdf 109.38 KB) (Linkki pois sivustolta, avautuu uuteen ikkunaan) Tulosta sivu