Hyppää pääsisältöön

Mediatiedote Julkaistu 1.12.2016 12.16

Sairaanhoitopiirissä opiskellaan tehokkuutta pelaamalla

Avainsanat:

Uusi digitaalinen lean-opetuspeli haastaa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin työntekijät miettimään, miten oman työnsä voisi tehdä jouhevammin ja tehokkaammin.

 

Aaro Suvanto, RAsmus Rantanen ja Eeva Kiilo 

Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat Aaro Suvanto, Rasmus Rantanen ja Eeva Kiilo ihailivat valmista opetuspeliä luovutustilaisuudessa keskiviikkona. Kiilolle pelistä on hyötyä myös sairaanhoitajan työssä.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin työntekijöitä koulutetaan ensimmäistä kertaa digitaalisen, mobiililaitteilla ja tietokoneella pelattavan opetuspelin avulla. Peli otetaan käyttöön vähitellen joulukuusta lähtien.

Pelin avulla työntekijät opettelevat lean-ajattelua, jossa pyritään poistamaan omasta työstä turhia, tuottamattomia toimintoja. Pelissä ratkotaan sairaalamaailman arkityön tilanteita, ja pelaaja saa jokaisesta pelikerrasta palautetta.

- Peli haastaa henkilöstöä katsomaan tuttuja asioita uusien silmälasien läpi. Sairaanhoitopiirin tavoitteena on, että koko henkilöstö perehtyy pelin avulla leanin henkeen ja ideologiaan, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtaja Leena Setälä sanoi pelin luovutustilaisuudessa keskiviikkona.

Liisa Kairisto-Mertanen ja Leena Setälä
Turun ammattikorkeakoulun koulutusjohtaja Liisa Kairisto-Mertanen luovutti lean-opetuspelin Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajalle Leena Setälälle keskiviikkona.

Setälää viehättää lean-ajattelun kokonaisvaltaisuus, systemaattisuus ja se, että ajattelutapa on sovellettavissa kaikkiin sairaalatoimintoihin esimerkiksi välinehuollosta tutkimushankkeiden organisointiin. Setälä pitää myös lean-ajattelun maalaisjärkisyydestä ja siitä, että se kunnioittaa ihmistä.

- Meillä on paljon näyttöä lean-menetelmien toimivuudesta palvelutuotannossa, mutta myös siitä, että leanin soveltaminen lisää työtyytyväisyyttä.

Moniammatillisen työn tulos

Lähes vuoden ajan kehitetyn pelin takana on moniammatillinen työryhmä. Pelin ovat käsikirjoittaneet Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat sekä Liiketoimintaosaaminen ja prosessien johtaminen -tutkimusryhmä. Teknisestä toteutuksesta vastaa Turku Game Lab.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin lisäksi pelin kehittämisessä ovat olleet mukana Satakunnan ja Vaasan sairaanhoitopiirit, joiden käyttöön peli myös luovutettiin keskiviikkona. Aloite lean-opetuspelin kehittämiseen tuli sairaanhoitopiireiltä.

Oppimispelien asiantuntijan Pekka Qvistin mukaan hyvin suunniteltujen oppimispelien ero luentoihin ja kirjoihin on interaktiivisuus: pelaajalla on aito mahdollisuus vaikuttaa pelin kulkuun, mikä pitää motivaatiota yllä. Myös palaute ja onnistumisen tunteet kannustavat jatkamaan.

- Jatkokehitysideana ovat välipalautteet, jossa pelaaja pääsee vertaamaan omaa suoritustaan koko pelaajaryhmään esimerkiksi omassa sairaanhoitopiirissä.

Peliä käsikirjoittaneiden tuotantotalouden opiskelijoiden Aaro Suvannon ja Rasmus Rantasen mukaan lean-ajattelun käsitteet saattavat ensi tuntumalta kuulostaa hankalilta, mutta niiden toteuttaminen käytännössä voi olla yllättävän helppoa.

Turun ammattikorkeakoulun koulutusjohtajan Liisa Kairisto-Mertasen mukaan peliprojekti oli opiskelijoille hieno tilaisuus kehittää digitaalisia sisältöjä työelämän tarpeisiin monialaisessa työryhmässä.

Ajankohtainen oppimispeli

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin koulutussuunnittelija Sirpa Saarni kokeili lean-opetuspeliä ensimmäistä kertaa pelin luovutustilaisuudessa keskiviikkona. Peli imaisi välittömästi mukaansa.

- Tämä on mielenkiintoinen ja tosi innostava tapa lähestyä asiaa, tämä on meillä ihan uutta ja erilaista.

Sirpa Saarni ja Tiina Stenman Sairaanhoitopiirin koulutussuunnittelija Sirpa Saarni (vas.) sekä Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen (EPLL) perehdytys- ja koulutuskoordinaattori Tiina Stenman kokeilivat lean-opetuspeliä pelin luovutustilaisuudessa Yrityspalvelupiste Potkurissa. 

Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen sairaanhoitaja Eeva Kiilo opiskelee sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempää ammattikorkeakoulututkintoa ja on ollut mukana kehittämässä peliä. Hän uskoo, että peli herättää ajatuksia arkityön tilanteiden ratkomiseen.

Hänestä peli on todella ajankohtainen esimerkiksi yhteispäivystyksessä, jossa toimintaa pyritään kehittämään koko ajan tehokkaammaksi potilasmäärien lisääntyessä.

Ryhmäkuva Lean-opetuspelin tekijöistä 

Lean-opetuspeli oli Turun ammattikorkeakoulun ja kolmen sairaanhoitopiirin moniammatillisen yhteistyön tulos. 

Pekka Qvistin mukaan pelaajien vastaukset tallentuvat isoksi tietomassaksi, mutta yksittäisten pelaajien anonymiteetti säilyy.  Tietomassan avulla voidaan seurata, miten työntekijät ovat hahmottaneet lean-ajattelun periaatteita ja etsiä uusia ajatuksia toiminnan kehittämiseen.

- Sieltä voidaan löytää uusia innovatiivisia näkökulmia siihen, miten joitain asioita organisaatiossa ratkaistaan.

Teksti ja kuva: Heidi Pelander