Patientombudsmannen
Patientombudsmannen främjar patientens rättigheter.
Patientombudsmannens uppgifter är:
- ge patienten råd i frågor som gäller tillämpningen av lagen om patientens ställning och rättigheter
- bistå patienten som är missnöjd med sin hälso- eller sjukvård eller bemötandet där i att framställa en anmärkning, en patientskadeanmäla eller ett klagomål
- informera om patientens rättigheter samt
- arbeta i övrigt för atta främja patientens rättigheter och se till att de tillgodoses.
Patientombudsmannen tar inte ställning till medicinska beslut.
Ta kontakt med patientombudsmannen
Tfn. 02 313 2399
Mån–fre kl. 8.00–15.30
Telefonen besvaras av den patientombudsman som är i tur. Du kan lämna ett telefonmeddelande under tjänstens öppethållningstider.
Välj Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt och Patientombudsmannen som mottagare.
- ÅUCS Stamsjukhus i Åbo på vardagar
- ÅUCS Loimaa sjukhus första måndagen i månaden
- ÅUCS Salo sjukhus vid behov
- ÅUCS Vakka-Suomi sjukhus i Nystad första måndagen i månaden.
Vänligen boka ett möte via telefontjänsten.
Det enklaste sättet att nå patientombudsmannen är att skicka en kontaktförfrågan potilasasiamies@varha.fi. E-posten är inte skyddad.
- Patientombudsman Päivi Parjanen
- Patientombudsman Tiia Aaltonen, betjäning även på engelska
- Ledande patientombudsman (vikarie) Hanna Sykkö
Ledande patientombudsman Juhani Laine är borta och åter den 30.4.2023.